Важливі відповіді які можуть Вам допомогти обрати саме нашу ОП для навчання
Викладач нашої кафедри доц. Ликов Юрій Володимирович підготував відповіді, які можуть допомогти ознайомитись з нашою ОП “Кібербезпека”
1. Чому варто обрати саме ХНУРЕ та Вашу освітню програму?
ХНУРЕ один з провідних ВНЗ в галузі ІТ , ми постійно отримаємо високі місця в різних рейтингах, постійно отримаємо схвальні відгуки від роботодавців, у нас є вся необхідна інфраструктура, це і висококваліфікований науково-педагогічний персонал і потужна матеріальна база з різноманітними лабораторіями та центрами , що сприяють та надають можливості для сталого розвитку студентів та набуття ними необхідних професійних навичок, є багато програм по міжнародному обміну студентів, тому наш заклад це Дуже вдалий вибір.
Що стосується саме ОП СТЗІ, то тут гарно поєднані наступні складові:
– це технічна освіта, а саме електроніка та радіотехніка,
– це ІТ освіта , е дисципліни з програмування,
– ну і звісно окремий блок це захист інформації
В рамках нашої ОП програми ці складові досить гармонійно пов’язані. Крім тогододатково ця спеціальність буде цікава тим хто з дитинства захоплювався детективним та шпигунським жанром. Також вона мабуть буде цікава і тим кому близька військова справа, але за станом здоров’я чи інших міркувань не можуть вступити у військові ВНЗ.
У нашому університеті доступно 3 освітні програми за спеціальністю 125.
Мабудь на половину ці ОП дуже схожі між собою. Половина дисциплін у нас однакова і викладається одними і тими ж викладачами.
Основна відмінність полягає в тому що найбільш повно студентами вивчаються саме технічні канали витоку інформації та методи та засоби захисту… Зараз я спробую коротко розкрити цю останню фразу Витік інформації може здійснюватися на різному рівні. На побутовому рівні – прикладами витоку інформації є підслуховування (наприклад через стіни), підглядання (наприклад через вікна), або крадіжка носіїв інформації. Це самий простий та масовий рівень.
На наступному рівні зловмисник може використовувати прості та доступнітехнічні засоби, це вузькоспрямовані мікрофони, диктофони, оптичні прилади,
радіозакладні присторої-жучки. На останньому рівні застосовуються складні комплекси прослуховування таперехоплення розмов або побічних випромінювань наприклад моніторів та клавіатур ПК.
Такі комплекси застосовуються також і військовими розвідувальними підрозділами або підрозділами радіоелектронної боротьби.
Коли студенти ознайомилися з цими методами, а їх набагато більші ніж я зараз вам перелічив, розуміють на яких принципах вони працюють, то далі студентами вивчаються методи пошуку ЗП такі як детектори полю , металодетектори, нелінійні локатори, тепловізори та інш. Та потім досить змістовно вже вивчаються методи та засоби захисту інформації від витоку такі як різноманітні генератори шуму або завад, фільтри, екрани та інш
Саме в наявності великої технічної складової є відміна від інших ОП 125ї спеціальності.
2. Які дисципліни вивчаються на Вашій освітній програмі? Та чи будуть ці знання актуальні через 10 років?
В навчальному плані бакалавра у нас біля 60 дисциплін, серед них я би виділив такі профільні дисципліни:Методи та засоби захисту інформації
Організаційне забезпечення ТЗІ
Безпека інформаційних та комунікаційних систем
Управління інформаційною безпекою
Проектування систем захисту інформації
Системи банківської безпеки
Технічні засоби охорони об’єктів та інш
радіотехнічні дисціплини
Сигнали та процеси в ТЗІ
Схемотехніка пристроїв ТЗІ
Мережі та системи радіодоступу
Засоби прийому та обробки інформації в СТЗІ
Засоби передавання інформації в СТЗІ
Антени в системах ТЗІ та інш
Дисципліни з програмування:
– Програмування (три частини)
– Проектування пристроїв на МК і ПЛІС (три частини)
Більшість з цих дисциплін є базовими і дають змогу майбутнім фахівцям швидко реагувати на нові виклики на нові загрози інформаційній безпеки. Але в цілому ця спеціальність потребує постійного вдосконалення та саморозвитку фахівця. Постійно в світі щось трапляється нове в плані витоку інформації, в плані механізмів кібератак, тому требо як то кажуть «буди постійно в темі»
3. Коли з’являється більше профільних предметів?
Профільні предмети у студентів нашої спеціальності з’являються вже в першому
семестрі, це такі дисципліни як «введення в спеціальність» та «основи інформаційної
безпеки», тому студентам не доводиться довго чекати коли ж вони з’явлються, і відразу
починають вивчати та розуміти суть даної спеціальності і вже наступні дисципліни
розглядають через цю сформовану призму інформаційної безпеки. Та вже на початку
третього курсу переважна більшість це профільні предмети.
4. Які мови програмування опановують студенти під час навчання? Чи багато
дисциплін з програмування?
СI++ – VHDL На вільний вибір студента ще може бути запропонована мова Python
Слід зазначити що загальний обсяг дисциплін з програмування складає 12% відзагального об’єму і це досить високий показник як для технічної спеціальності. Крім того в нашому ВНЗ є багато додаткових курсів з програмування де студенти будь якої спеціальності можуть на них навчатися, частина цих курсів платна, більшість зних організовані крупними ІТ компаніями тому є можливість паралельно опанувати більш ґрунтовно і цей напрям.
Якщо переглянути план навчання, то багато уваги приділяється предметам, пов’язаним з мікроконтролерами. Зараз активно розвивається сфера
embedded system. Чи зможуть Ваші студенти при бажанні дещо змінити профіль піти за такою траєкторією?
Так, дійсно, сфера embedded system зараз активно розвивається. Для успішного опанування цього напрямку необхідні не тільки навички программування, а й
розумінння схемотехніки та комунікаційних протоколів в тому числі і для безпроводової передачі інформації і ці всі аспекти є в освітній програмі СТЗІ, я не скажу що їх повністю вистачить для успішного працевлаштування, але база є, додати трохи саморозвитку, або пройти додаткові курси і можна спробувати себе і в цьому напрямку. І у нас дійсно є студенти які успішно засвоїли додатково і цей напрям і зараз там працюють.
5. Чи є можливість навчатися за кордоном? Які є доступні програми обміну та подвійного дипломування?
Так є, і список цих програм постійно оновлюється, зараз в університеті є договори про співробітництво з організаціями приблизно з 40 країн. У нас є окрема сторінка на сайті університету де можна детально з цим ознайомитися/
6. Які можливості існують для розвитку технічних або творчих навичок за
межами навчального процесу?
Перш за все це наукова діяльність на кафедрі.
А якщо зовсім за межами освітнього процесу то в університеті є багато спортивних секцій,
Студентський сенат, студентський клуб, мовні клуби та інші. Нудьгувати студентам точно не прийдеться.
7. Давайте приділимо увагу науковій діяльності кафедри. Чи є нове обладнання та лабораторії для цього? Які наукові конференції доступні для Ваших студентів?
У нас на кафедрі є дві профільні лабораторії, в них присутня велика кількість обладнання. В Лабораторії ТЗІ поєднуються дослідження з використанням стандартних контрольно-вимірювальних приладів, спеціальних засобів ТЗІ і оригінальних програмно-апаратних продуктів власної розробки.
В іншій лабораторії СТЗІ знаходиться великий асортимент сучасного обладнання для охоронних систем, СККД, відеоспостереження та інш. Обладнання в цих лабораторіях постійно оновлюється оскільки прогрес не стоїть на місці, ця галузь інтенсивно розвивається, що потребує змін і в матеріально технічній
базі. Також на кафедрі є ще 5 лабораторій зі стандартними контрольно-вимірювальними приладами та науково дослідний центр що знаходиться в 100 км від Харькова та має статус національного надбання, в ньому також знаходиться великий асортимент обладнання частина якого просто унікальна.
Що стосується конференцій, то студенти приймають участь як на національних конференціях так і на міжнародних, та також приймають і не тільки приймають а й перемагають на конкурсах студентських наукових робіт. 8. Багато студентів хоче поєднувати навчання та роботу за спеціальністю. З якого курсу можна почати працювати за фахом, аби знань та бази вже було достатньо? Чи йдуть викладачі на зустріч працюючим студентам? Більшість студентів які починають працювати за фагом є студентами 4го курсу, тут вони вже мають необхідний мінімум професійних знань та навичок. Поки вони проходять стажування в компаніях або в організаціях вже встигають отримати на руки і диплом бакалавра з яким вже і працевлаштовуються. Справа в тому, що безпека інформації це досить наукоємна галузь і просто людині з вулиці без профільної освіти ніхто не довірить ціну інформацію яка є критичною для даної компанії. Але є і випадки коли студенти працевлаштовуються і раніше. Викладачі та деканат звісно ідуть на зустріч таким студентам, складається індивідуальний графік вивчення дисциплін. Ну а зараз коли у нас переважно дистанційне навчання це взагалі не проблема. 9. Як Ви гадаєте, чи є і буде актуальною Ваша освітня програма по закінченню університету? Як відомо інформація є одним із найцінніших ресурсів. Тому питання захисту інформації були актуальні завжди. Якщо згадати історію, ще до нашої ери використовувалися деякі механізми захисту інформації. Тобто, як тільки з'явився процес обміну інформацією, з'явилася потреба у забезпеченні її безпеки. Чим більше суспільство переходило в інформаційне, а зараз уже й у цифрове тим актуальнішими стають ці питання. Це якщо загалом у світі загальна така тенденція. Якщо говорити про конкретно Україну, то вона не є якоюсь відсталою від цього тренду. За деякими онлайн-сервісами Україна є лідером, випереджаючи навіть західні країни. Для цього в Україні створено окреме Міністерство цифрової трансформації, а в міністерстві внутрішніх справ є служба кіберполіції та є ще багато інших служб. Окрім цього, з початком активної фази воєнних дій на території України з'явилися нові виклики, які впливають загалом на обороноздатність та сталий розвиток країни та яким також активно протистоїть кібербезпека, тому ці питання зараз дуже актуальні. Якщо спробувати заглянути в майбутнє, то і там все досить зрозуміло. Справа в тому, що науково-технічний прогрес супроводжується появою нової продукції. Нажаль на етапі проектування неможливо передбачити все і тому з'являється апаратні та програмні продукти з вразливостями, якими можуть скористатися зловмисники, порушивши цим самим безпеку інформації. Це буде змушувати відстежувати ці вразливості, виявляти нові канали витоку інформації та знову розробляти або модифікувати заходи захисту. Тому і в майбутньому ця спеціальність буде актуальною.
10. Які перспективи працевлаштування випускників даної ОП? Які конкретні професії можна опанувати?
Варіанти майбутнього працевлаштування випускників можна поділити на три
великі групи…
1)Держоргани
• МВС-кіберполіція
• СБУ
• Мін. оборони
• Мін. іноземних справ
• Держкордону
• Держмитслужба
• Податкова служба
• Держспецзв’язок
2)Організації
– Виробництво технічних засобів захисту
– Проведення спецобстеження приміщень
– Виробництво і монтаж систем охоронної сигналізації та СККД
– Приватні детективні агентства
3)Великі комерційні компанії
– Відділ з технічного захисту інформації
при наявності відповідних санкцій та повноважень можуть отримувати доступ і
до конф інформ інших власників . … намагаються…
Слід відзначити , що тільки 7 ВНЗ займаються підготовкою спеціалістів за
програмою «СТЗІ» тому попит на спеціалістів досить великий і ринок праці ще не скоро
буде ними насичено.
Завжди цікаво не тільки ким працюють випускники, а й на які теми пишуть свої курсові та дипломні роботи студенти. Давайте детальніше про
це поговоримо.
Теми досить різноманітні, та кожен рік викладачі креативно вигадують нові, але
частину тем магістерських кваліфікаційних робіт можна згрупувати за наступними
напрямками «біометрична ідентифікація», «дослідження нових каналів витоку
інформації», «методи та засоби пошуку закладних пристроїв», «дослідження нових
радіотехнологій які потенційно можуть застосуватись для організації каналів витоку та розробка методів захисту від них» «захист мовної інформації «безпека інформації в
безпровідних мережах» та інші.
11. Яким би словом або словосполучення Ви би назвали студентів Вашої
освітньої програми?
Одним словом – кіберзахисник – мабудь найбільш влучне слово для наших
студентів
А якщо словосполучення – спеціаліст/фахівець з кібербезпеки